29 oktober 2012

5 dyr i min biotop

Jeg har fundet 5 dyr i min biotop, som jeg vil præsentere.
Der er den velkendte kors-edderkop (som allerede fint blev dokumenteret på Dirks blog), en snegl, nogle vandløbere, en ukendt bille, og så den sidste mariehøne i år, som desværre faldt ned fra bladet, da jeg ville fotografere den, så der tog jeg et andet billede...

Korsedderkoppen er helt klart at genkende ved hjælp af det tydelige kors på ryggen og jeg tror vi alle tænker på sangen „lille peter edderkop“, når vi møder sådan en med børnene :)

 




Sneglen er ledt genkendelig med de 2 følere på „hovedet“. Den har sit eget hus med på tur og kan fint inspirere til sangen „Mariehønen evigglad“, da Søren Snegl er en vigtig del af sangen ^^
Derudover findes der en sang „Snegl, snegl!“ af Otto Benzon, som jeg fandt på google, men ikke kender i forvejen.

 

Så er der den ukendte bille jeg fandt. Jeg har ikke fundet den endnu (og tror jeg ikke har set sådan en før). En sang til børnene kunne være „jeg har fanget mig en lille bille“, men jeg kender hverken melodi eller forfatter. Men det kunne være værd at lære :)


Mariehønen kendes nemt af alle børn på sin røde farve med de sorte prikker. Der findes mange forskellige arter af den i alle mulige farver. Med sangen „Mariehønen evigglad“ har vel alle lært at genkende den

Til sidst fandt jeg så masser af muldvarpeskud. Men selve muldvarpen så jeg ikke ;)
Men der var et skud, som var gravet ned til hullet, det tog jeg et foto af, en muldvarp fandt jeg på flickr


Og her er så muldvarpskudende:

og

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Nogle meget spændende indlæg du har lavet om dine udvalgte 5 dyre og planter... jeg linker til dem fra undervisningssiden :-)

    Og den flotte blanke bille... nu kan jeg ikke se hvilket træ den kravler på. Et forsigtigt bud er en bladbille, de er ofte knyttet til bestemte træer - eksempelvis ellebladbille som findes på el. Der er ca. 250 forskellige arter i Danmark (ifølge 'Små dyr i skoven'. Et kendetegn for denne gruppe biller er de lange trådformede følehorn og den vælvede krop.

    Vh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida,
      den kravler faktisk ikke i et træ, men i en plante, der står lige ved vandkanten. Den har en lilla blomst. Jeg laver lige et indlæg, hvor planten vises...
      Hilsen
      Dominik

      Slet